Smlouva o dílo dle § 2586 a násl. zákona č. 89/2012 Sb. občanský zákoník Objednatel: Gymnázium, Praha 4, Postupická 3150 IČ: 60459085 Postupická 3150, 141 00 Praha 4 Zastoupený: Mgr. Josefem Tomkem, ředitelem dále jako objednatel a Zhotovitel: PAVEL PETRŮ, s.r.o. se sídlem: Masarykovo náměstí 42, 766 01 Valašské Klobouky zastoupený: Ing. Pavel Petrů IČO: 29277647 DIČ: CZ29277647 zápis v osudním rejstříku vedeném: KS v Brně, oddíl C, vložka 70390 Bankovní spojení: Moravský peněžní ústav číslo účtu: 1029884/2070 osoba oprávněná jednat v záležitostech smlouvy: Ing. Pavel Petrů dále jako zhotovitel 1. PŘEDMĚT SMLOUVY Předmětem plnění dle této smlouvy je zhotovení stavby „REKONSTRUKCE OKEN a VZT TĚLOCVIČNY GYMNÁZIA“. Rozsah díla je stanoven projektovou dokumentací zpracovanou společností BLACKBACK s.r.o., IČ: 24763071, Podkovářská 800/6, Praha 9, 190 00. Součástí předmětu plnění veřejné zakázky je dále: - Vypracování podrobného časového harmonogramu postupu prací s finančním vyjádřením objemu prováděných prací v měsíčním členění. Návrh podrobného časového harmonogramu postupu prací bude vypracován souladu se zadávacími podmínkami a s projektovou dokumentací stavby. - Zajištění a provedení všech opatření organizačního a stavebně technologického charakteru k řádnému provedení díla. - Zajištění a provedení veškerých činností, prací a dodávek souvisejících s bezpečnostními opatřeními na ochranu lidí a majetku. - Zajištění bezpečnosti práce a ochrany životního prostředí dle vyhl. ČÚBP a ČBÚ č. 324/1990 Sb, o bezpečnosti práce a technických zařízení, ve znění pozdějších předpisů. - Projednání a zajištění případného zvláštního užívání komunikací a veřejných ploch (v součinnosti spolu s objednatelem stavby). - Povolení k záboru veřejného prostranství či komunikace, pokud to bude potřebné a to včetně případných správních poplatků - Přípojky vody a elektřiny v rámci zařízení staveniště a okamžitá měření těchto odběrů - Případné pronájmy pozemků, nutných pro provedení této stavby s poplatky - fotodokumentace před započetím prací, v průběhu výstavby a po jejím dokončení - Vybudování zařízení staveniště (ZS), zajištění jeho provozu včetně ostrahy, likvidace ZS do 14-ti dnů po dokončení díla a úklid pozemků a objektů po likvidaci ZS. - Likvidace odpadů a hmot souvisejících s prováděním díla. - Provedení všech nezbytných zkoušek, atestů a revizí podle ČSN, ČSN EN, podmínek projektové dokumentace, ohlášení stavby a případných jiných právních nebo technických předpisů platných v době provádění a předání díla a kterými bude prokázáno dosažení předepsané kvality a předepsaných technických parametrů díla v průběhu výstavby, při předání a převzetí díla a při kolaudaci stavby. - Zajištění nutné péče o nepředané stavební objekty včetně zabezpečení jejich případné ostrahy a jejich pojištění a zajištění nutné ochrany před poškozováním dotčených stavebních objektů. - Zajištění dodavatelské inženýrské činnosti (kompletační činnosti) spojené s prováděním díla. - Geodetické zaměření skutečného provedení stavby a geodetické zaměření díla pro vklad do katastru nemovitostí – pokud je třeba, a další, pro provádění stavby nutné, zeměměřičské činnosti, specifikované v § 13 odst. 4 prováděcí vyhlášky ČÚZK č. 31/1995 Sb., v platném znění, to vše pod vedením oprávněného zeměměřičského inženýra podle zákona č. 200/1994 Sb. - Vypracování projektové dokumentace skutečného provedení stavby. Vypracování dokumentace skutečného provedení díla vypracuje dodavatel jako součást dodávky stavby. Dokumentace skutečného provedení stavby bude předána zadavateli ve dvou vyhotoveních v grafické (tištěné) podobě a dvakrát v digitální podobě na nosiči CD ROM. Tyto výše uvedené práce a činnosti jsou součástí ceny díla. Smlouva musí být plněna v souladu s platnou legislativou, zejména se zákonem č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „stavební zákon“) a jeho prováděcími předpisy v platném znění. 2. POVINNOSTI ZHOTOVITELE 2.1. Oprávnění k podnikání Zhotovitel je povinen předložit před podpisem smlouvy Objednateli doklady opravňující jej k podnikání podle zvláštních právních předpisů pro celý rozsah díla. 2.2. Závazek provést dílo na svůj náklad a na svou odpovědnost Zhotovitel je povinen provést dílo na svůj náklad a na své nebezpečí ve sjednané době. 2.3. Zhotovitel se zavazuje zhotovit dílo v rozsahu, kvalitě, termínech a za podmínek sjednaných v této smlouvě a dokumentech týkajících se díla, které jsou demonstrativně uvedeny v odst. 1. této smlouvy. Jedná se zejména o fyzikálně technické parametry díla specifikované v Technické zprávě Dokumentace pro provedení stavby. V případě, že dokumentace pro dílo neobsahuje podrobný technologický postup provedení určité části díla, tak je zhotovitel na vyžádání objednatele povinen min. 5 dní před započetím realizace této části díla předložit objednateli písemně podrobný technologický postup prací pro tuto část díla a objednatel je povinen bez zbytečného odkladu, ne však dříve než po uplynutí 3 pracovních dní od obdržení uvažovaného technologického postupu prací, sdělit písemně zhotoviteli své stanovisko. Bez udělení písemného souhlasu není oprávněn při zhotovení Díla shora uvedený technologický postup prací užít. Nevyjádří-li se objednatel ve stanovém termínu, považuje se toto za udělení jeho souhlasu. 2.4. Povinnost zhotovitele zkontrolovat technickou část dokumentace Zhotovitele jako odborně způsobilá osoba je povinen zkontrolovat technickou část předané dokumentace nejpozději před zahájením prací na příslušné části díla a upozornit objednatele bez zbytečného odkladu na zjištěné zjevné vady a nedostatky. Touto kontrolou není dotčena odpovědnost objednatele za správnost předané dokumentace dle čl. 3.1 této smlouvy. 2.5. Zhotovitel je povinen zhotovitele umožnit výkon technického dozoru stavebníka a autorského dozoru projektanta, případně výkon činnosti koordinátora bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na staveništi, pokud to stanoví jiný právní předpis. 2.6. Spolupůsobení při výkonu finanční kontroly Zhotovitel povinen v souladu s ustanovením § 2 písm. e) zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, spolupůsobit při výkonu finanční kontroly prováděné v souvislosti s úhradou stavebních prací, zboží nebo služeb z veřejných výdajů nebo z veřejné finanční podpory. 3. POVINNOSTI OBJEDNATELE 3.1. Odpovědnost za předanou dokumentaci Objednatel je zodpovědný za správnost a úplnost předané příslušné dokumentace 3.2. Jmenování koordinátora bezpečnosti práce na staveništi Objednatel, pokud to vyplývá ze zvláštních právních předpisů, jmenuje koordinátora bezpečnosti práce na staveništi 3.3. Povinnost zaplatit Objednatel je povinen řádně a včas provedené dílo převzít a zaplatit za něj dohodnutou cenu. 4. TERMÍNY PLNĚNÍ 4.1. Termín zahájení 4.1.1. Zhotovitel je povinen zahájit práce na díle ihned po předání a převzetí staveniště. 4.1.2. Předání a převzetí staveniště bude provedeno nejpozději do 15 dnů od podpisu smlouvy. Předpokládaný termín zahájení stavební prací 10. 3. 2017. 4.1.3. Pokud Zhotovitel práce na díle nezahájí ani ve lhůtě třiceti dnů ode dne, kdy měl práce na díle zahájit, je Objednatel oprávněn od smlouvy odstoupit. 4.1.4. Plnění smlouvy bude probíhat postupně dle podrobného časového harmonogramu postupu prací s finančním vyjádřením objemu prováděných prací. Dodržení tohoto harmonogramu při realizaci stavby je jednou ze závazných podmínek pro možnost následného čerpání dotace 4.2. Termín dokončení 4.2.1. Zhotovitel je povinen dokončit veškeré práce na díle (konečný termín dokončení stavby) nejpozději do 20. 3. 2017. 4.2.2. Termín dokončení je závislý na řádném a včasném splnění součinností Objednatele dohodnutých ve smlouvě. Po dobu prodlení Objednatele s poskytnutím dohodnutých součinností není Zhotovitel v prodlení s plněním závazku. Nedojde-li mezi stranami k jiné dohodě, prodlužuje se Termín dokončení díla o dobu shodnou s prodlením Objednatele v plnění jeho součinností. 4.2.3. Prodlení Zhotovitele s dokončením díla delší jak 15 dnů se považuje za podstatné porušení smlouvy. 4.3. Podmínky pro změnu sjednaných termínů 4.3.1. Vícepráce a Méněpráce, jejichž finanční objem nepřekročí 10 % z hodnoty sjednané ceny díla a byly požadovány Objednatelem u Zhotovitele v dostatečném předstihu před Termínem dokončením díla, nemají vliv na Termín dokončení a dílo bude dokončeno ve sjednaném termínu, pokud se strany nedohodnou jinak. 5. CENA DÍLA A PODMÍNKY PRO ZMĚNU SJEDNANÉ CENY 5.1. Obsah ceny 5.1.1. Cena díla je oběma smluvními stranami sjednána jako cena nejvýše přípustná. 5.1.2. Cena je stanovena podle Projektové dokumentace a výkazu výměr předaných Objednatelem Zhotoviteli a podle zadávacích podmínek v zadávacím řízení. 5.1.3. Sjednaná cena obsahuje veškeré náklady a zisk Zhotovitele nezbytné k řádnému a včasnému provedení díla. Cena obsahuje mimo vlastní provedení prací a dodávek i náklady na činnosti, práce a služby dle čl. 1. této smlouvy, zejména na vybudování, udržování a odstranění zařízení staveniště, zabezpečení bezpečnosti a hygieny práce, opatření k ochraně životního prostředí, pojištění stavby a osob, organizační a koordinační činnost dodavatele, a také ostatní náklady souvisejícími s plněním podmínek zadávací dokumentace. 5.2. Cena díla: Celková cena díla bez rezervy v Kč: - bez DPH 1 939 998 Kč - DPH 21 % 407 400 Kč - včetně DPH 2 347 398 Kč 5.3. Platnost ceny 5.3.1. Jednotkové ceny uvedené v Položkovém rozpočtu (výkazu výměr) jsou ceny pevné po celou dobu výstavby. 5.4. Doklady určující cenu 5.4.1. Cena díla je doložena Položkovými rozpočty. Tyto položkové rozpočty slouží též k ocenění případných Víceprací a Méněprací. 5.5. Podmínky pro změnu ceny 5.5.1. Sjednaná cena je cenou nejvýše přípustnou a může být změněna pouze za níže uvedených podmínek. a) objednatel požaduje práce, které nejsou v předmětu díla b) objednatel požaduje vypustit některé práce předmětu díla c) při realizaci se zjistí skutečnosti, které nebyly v době podpisu smlouvy známy a dodavatel je nezavinily ani nemohl předvídat a mají vliv na cenu díla d) při realizaci se zjistí skutečnosti odlišné od dokumentace předané objednatelem (neodpovídající geologické údaje, apod.). e) pokud v průběhu plnění dojde ke změnám obecně závazných právních předpisů, majících vliv na nárůst nabídkové ceny. 5.6. Způsob sjednání změny ceny 5.6.1. Nastane-li podmínka, za které je možná změna sjednané ceny, je Zhotovitel povinen provést výpočet změny nabídkové ceny a předložit jej Objednateli k odsouhlasení. 5.6.2. Zhotoviteli vzniká právo na zvýšení sjednané ceny teprve v případě, že změna bude odsouhlasena Objednatelem. 5.6.3. Zhotoviteli zaniká jakýkoliv nárok na zvýšení sjednané ceny, jestliže písemně neoznámí nutnost jejího překročení a výši požadovaného zvýšení ceny bez zbytečného odkladu poté, kdy se ukázalo, že je zvýšení ceny nevyhnutelné. Toto písemné oznámení však nezakládá právo Zhotovitele na zvýšení sjednané ceny. Zvýšení sjednané ceny je možné pouze za podmínek daných podmínkami této smlouvy. 5.7. Vícepráce a Méněpráce a způsob jejich prokazování 5.7.1. Vyskytnou-li se při provádění díla Vícepráce nebo Méněpráce, je Zhotovitel povinen provést jejich přesný soupis včetně jejich ocenění a tento soupis předložit Objednateli k odsouhlasení. 5.7.2. Vícepráce budou oceněny takto: a) na základě písemného soupisu Víceprací, odsouhlaseného oběma smluvními stranami, doplní Zhotovitel jednotkové ceny ve výši jednotkových cen podle Položkových rozpočtů a pokud v nich práce a dodávky tvořící Vícepráce nebudou obsaženy, tak Zhotovitel doplní jednotkové ceny podle Sborníků cen stavebních prací vydaných firmou ÚRS, a.s. Praha pro to období, ve kterém mají být Vícepráce realizovány; b) vynásobením jednotkových cen a množství provedených měrných jednotek budou stanoveny základní náklady Víceprací. 5.7.3. Méněpráce budou oceněny takto: c) na základě písemného soupisu Méněprací, odsouhlaseného oběma smluvními stranami, doplní Zhotovitel jednotkové ceny ve výši jednotkových cen podle Položkových rozpočtů d) vynásobením jednotkových cen a množství neprovedených měrných jednotek budou stanoveny základní náklady Méněprací. 5.7.4. Obě strany následně změnu sjednané ceny písemně dohodnou formou Dodatku ke smlouvě. 6. PLATEBNÍ PODMÍNKY 6.1. Zálohy 6.1.1. Objednatel neposkytne Zhotoviteli zálohu. 6.2. Postup plateb 6.2.1. Úhrada ceny za plnění veřejné zakázky bude prováděna měsíčně platbami na základě odsouhlasených účetních /daňových dokladů (faktur), vystavených Zhotovitelem. Nedílnou přílohou těchto faktur musí být Objednatelem odsouhlasený soupis prací a dodávek zabudovaných na stavbě v předchozím fakturačním období a oceněný v souladu se způsobem sjednaným v této smlouvě. Bez tohoto soupisu je faktura neplatná. 6.2.2. Zhotovitel bude oceněné soupisy provedených prací a dodávek předkládat Objednateli k odsouhlasení každý měsíc, a to k poslednímu pracovnímu dni měsíce a v posledním měsíci příslušného fakturačního období nejpozději k datu 25. toho měsíce. 6.2.3. Oceněný soupis prací a dodávek realizovaných v předchozím měsíci Objednatel zkontroluje a odsouhlasí nejpozději do 5 dnů. Po odsouhlasení soupisu prací za poslední měsíc příslušného fakturačního období Objednatelem (technickým dozorem investora) vystaví Zhotovitel fakturu za práce a dodávky realizované v předchozím období. V konečné faktuře budou vyúčtovány předchozí splátky a případné smluvní sankce za vady plnění. 6.2.4. Nedojde-li mezi oběma stranami k dohodě při odsouhlasení množství nebo druhu provedených prací je Zhotovitel oprávněn fakturovat pouze ty práce a dodávky, u kterých nedošlo k rozporu. Pokud bude faktura Zhotovitele obsahovat i práce, které nebyly objednatelem odsouhlaseny, je Objednatel oprávněn uhradit pouze tu část faktury se kterou souhlasí. Na zbývající část faktury nemůže Zhotovitel uplatňovat žádné majetkové sankce ani úrok z prodlení vyplývající z peněžitého dluhu Objednatele. 6.2.5. Práce a dodávky, u kterých nedošlo k dohodě o jejich provedení nebo u kterých nedošlo k dohodě o provedeném množství, projednají Zhotovitel s Objednatelem v samostatném řízení, ze kterého pořídí zápis s uvedením důvodů obou stran. Objednatel požádá o stanovisko nezávislého znalce, které je pro obě strany závazné. Náklady na znalce nesou obě strany napolovic. 6.2.6. Poslední (druhá) splátková faktura bude uhrazena po odstranění vad a nedodělků zjištěných při předání a převzetí díla. 6.2.7. Následně reklamované vady díla budou řešeny v rámci reklamačního řízení a poskytnuté záruky za jakost. 6.3. Lhůty splatnosti 6.3.1. Splatnost zkontrolovaných a odsouhlasených splátkových faktur Zhotovitele bude 30 kalendářních dnů ode dne jejich doručení Objednateli. Objednatel je tak povinen uhradit faktury Zhotovitele nejpozději do 30 kalendářních dnů od doručení faktury Zhotovitele Objednateli 6.3.2. Za doručení faktury se považuje den předání faktury do poštovní evidence Objednatele. 6.4. Platby za vícepráce 6.4.1. Pokud se na díle vyskytnou Vícepráce, s jejichž provedením Objednatel souhlasí, musí být jejich cena fakturována samostatně. 6.4.2. Faktura za Vícepráce musí kromě jiných, výše uvedených náležitostí faktury obsahovat i odkaz na dokument, kterým byly Vícepráce sjednány a odsouhlaseny. 6.5. Náležitosti daňových dokladů (faktur) 6.5.1. Faktury zhotovitele musí formou a obsahem odpovídat zákonu o účetnictví a zákonu o dani z přidané hodnoty a musí obsahovat - označení účetního dokladu a jeho pořadové číslo - identifikační údaje objednatele včetně DIČ - identifikační údaje zhotovitele včetně DIČ - popis obsahu účetního dokladu - datum vystavení - datum uskutečnění zdanitelného plnění - výši ceny bez daně celkem - sazbu daně - výši daně celkem zaokrouhlenou dle příslušných předpisů - cenu celkem včetně daně - podpis odpovědné osoby zhotovitele - přílohu – odsouhlasený soupis provedených prací oceněný podle dohodnutého způsobu 6.6. Termín splnění povinnosti zaplatit 6.6.1. Peněžitý závazek (dluh) Objednatele se považuje za splněný v den, kdy je dlužná částka připsána na účet Zhotovitele. 7. MAJETKOVÉ SANKCE 7.1. Sankce za neplnění dohodnutých termínů 7.1.1. Pokud bude Zhotovitel v prodlení proti Termínu předání a převzetí díla sjednanému podle Smlouvy, je povinen zaplatit Objednateli smluvní pokutu ve výši 0,2 % ze smluvní ceny za každý i započatý den prodlení. 7.1.2. Prodlení Zhotovitele proti Termínu předání a převzetí díla bez vad a nedodělků sjednaného dle Smlouvy delší jak 15 dnů se považuje za podstatné porušení smlouvy. 7.2. Sankce za neodstranění vad a nedodělků zjištěných při předání a převzetí díla. 7.2.1. Pokud Zhotovitel nenastoupí do pěti pracovních dnů od Termínu předání a převzetí díla k odstraňování vad či nedodělků uvedených v zápise o předání a převzetí díla, je povinen zaplatit Objednateli smluvní pokutu 0,1 % ze smluvní ceny za každý nedodělek či vadu, na jejichž odstraňování nenastoupil ve sjednaném termínu, a to za každý i započatý den prodlení. 7.2.2. Pokud Zhotovitel neodstraní nedodělky či vady uvedené v zápise o předání a převzetí díla v dohodnutém termínu, zaplatí objednateli smluvní pokutu 0,1 % ze smluvní ceny za každý nedodělek či vadu, u nichž je v prodlení, a to za každý i započatý den prodlení. 7.3. Sankce za neodstranění reklamovaných vad 7.3.1. Pokud Zhotovitel nenastoupí ve sjednaném termínu, nejpozději však ve lhůtě do pěti pracovních dnů ode dne obdržení reklamace Objednatele k odstraňování reklamované vady (případně vad), je povinen zaplatit Objednateli smluvní pokutu min. 2.000,- Kč za každou reklamovanou vadu, na jejíž odstraňování nenastoupil ve sjednaném termínu, a to za každý i započatý den prodlení. 7.3.2. Pokud Zhotovitel neodstraní reklamovanou uznanou vadu ve sjednaném termínu, je povinen zaplatit Objednateli smluvní pokutu 2.000,- Kč za každou reklamovanou vadu, u níž je v prodlení, a to za každý i započatý den prodlení. 7.4. Sankce za nevyklizení staveniště 7.4.1. Pokud Zhotovitel nevyklidí staveniště ve sjednaném termínu, nejpozději však ve lhůtě do 30 dnů od Termínu předání a převzetí díla, je povinen zaplatit Objednateli smluvní pokutu 2.000,- Kč za každý i započatý den prodlení. 7.5. Úrok z prodlení a majetkové sankce za prodlení s úhradou 7.5.1. Pokud bude Objednatel v prodlení s úhradou faktury proti sjednané lhůtě splatnosti je povinen zaplatit Zhotoviteli úrok z prodlení ve výši 0,05% z dlužné částky za každý i započatý den prodlení, pokud nebude domluveno smírněji. 7.5.2. Prodlení Objednatele s úhradou faktury delší jak třicet dnů se považuje za podstatné porušení smlouvy. 7.6. Způsob vyúčtování sankcí 7.6.1. Sankci (smluvní pokutu, úrok z prodlení) může vyúčtovat oprávněná strana straně povinné. Ve vyúčtování musí být uvedeno to ustanovení smlouvy, které k vyúčtování sankce opravňuje a způsob výpočtu celkové výše sankce. 7.6.2. Strana povinná se musí k vyúčtování sankce vyjádřit nejpozději do deseti pracovních dnů ode dne jeho obdržení, jinak se má za to, že s vyúčtováním souhlasí. Vyjádřením se v tomto případě rozumí písemné stanovisko strany povinné. 7.6.3. Nesouhlasí-li strana povinná s vyúčtováním sankce je povinna písemně ve sjednané lhůtě sdělit oprávněné straně důvody, pro které vyúčtování sankce neuznává. 7.6.4. Sankci lze uplatnit nejpozději do dvanácti měsíců ode dne, kdy nárok na vyúčtování majetkové sankce vznikl. Marným uplynutím této lhůty nárok na zaplacení sankce zaniká (totéž se vztahuje i na úrok z prodlení). 7.7. Lhůta splatnosti sankcí 7.7.1. Strana povinná je povinna uhradit vyúčtované sankce nejpozději do 21 dnů od dne obdržení příslušného vyúčtování. 7.7.2. Stejná lhůta se vztahuje i na úhradu úroku z prodlení. 7.8. Omezení celkové výše sankcí 7.8.1. Objednatel a Zhotovitel se dohodli, že celková výše sankcí (vztahuje se i na úrok z prodlení) uplatněných podle Smlouvy nesmí přesáhnout 10 % z celkové sjednané ceny díla. 7.8.2. Zaplacením sankce (smluvní pokuty) není dotčen nárok Objednatele na náhradu škody způsobené mu porušením povinnosti Zhotovitele, na niž se sankce vztahuje. 8. STAVENIŠTĚ 8.1. Předání a převzetí Staveniště 8.1.1. Objednatel je povinen předat Zhotoviteli Staveniště (nebo jeho ucelenou část) prosté práv třetí osoby nejpozději do pěti dnů po oboustranném podpisu smlouvy, pokud se strany písemně nedohodnou jinak. Splnění termínu předání Staveniště je podstatnou náležitostí smlouvy, na níž je závislé splnění Termínu předání a převzetí díla. 8.1.2. O předání a převzetí Staveniště vyhotoví Zhotovitel písemný protokol, který obě strany podepíší. Za den předání Staveniště se považuje den, kdy dojde k oboustrannému podpisu příslušného protokolu. Součástí předání a převzetí Staveniště je i předání dokumentů Objednatelem Zhotoviteli, nezbytných pro řádné užívání staveniště. 8.1.3. Vytyčení podzemních sítí dotčených stavbou zajistí Zhotovitel. 8.2. Vybudování zařízení staveniště 8.2.1. Provozní, sociální a případně i výrobní zařízení staveniště zabezpečuje Zhotovitel v souladu se svými potřebami a v souladu s projektovou dokumentací. Náklady na projekt, vybudování, zprovoznění, údržbu, likvidaci a vyklizení zařízení staveniště jsou zahrnuty ve sjednané ceně díla. 8.2.2. Zařízení staveniště vybuduje v rozsahu nezbytném Zhotovitel. 8.2.3. Jako součást zařízení staveniště zajistí Zhotovitel i rozvod potřebných médií na Staveništi a jejich připojení na odběrná místa určená Objednatelem. 8.2.4. Zhotovitel je povinen zabezpečit samostatná měřící místa na úhradu jím spotřebovaných energií a tyto uhradit, pokud nebude dohodnuto jinak. 8.3. Užívání staveniště 8.3.1. Zhotovitel je povinen užívat staveniště pouze pro účely související s prováděním díla a při užívání staveniště je povinen dodržovat veškeré právní předpisy. 8.3.2. Zhotovitel je povinen zabezpečit na Staveništi identifikační tabuli v provedení a rozměrech obvyklých, s uvedením údajů o stavbě (zejména název stavby, termíny provedení) a údajů o Zhotoviteli, Objednateli a osobách vykonávajících funkci Technického a Autorského dozoru. Zhotovitel je povinen tuto identifikační tabuli udržovat v aktuálním stavu (tato tabule nenahrazuje povinnou publicitu projektu – umístění velkoplošného billboardu, který zajistí Objednatel). 8.3.3. Zhotovitel je povinen udržovat na Staveništi pořádek. 8.3.4. Zhotovitel je povinen průběžně ze Staveniště odstraňovat všechny druhy odpadů, stavební suti a nepotřebného materiálu. Zhotovitel je rovněž povinen zabezpečit, aby odpad vzniklý z jeho činnosti nebo stavební materiál nebyl umísťován ve Staveništi. 8.3.5. Zhotovitel je povinen zajistit v rámci zařízení staveniště podmínky pro výkon funkce autorského dozoru projektanta a technického dozoru stavebníka, případně činnost koordinátora bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na staveništi, a to v přiměřeném rozsahu. 8.4. Podmínky bezpečnosti a hygieny a ochrany živnostního prostředí na staveništi 8.4.1. Zhotovitel je povinen zajistit na Staveništi veškerá bezpečnostní opatření a hygienická opatření a požární ochranu Staveniště i prováděného díla, a to v rozsahu a způsobem stanoveným příslušnými předpisy. 8.4.2. Zhotovitel je povinen zajistit bezpečný vstup a vjezd na Staveniště a stejně tak i výstup a výjezd. Za provoz na Staveništi odpovídá Zhotovitel. 8.5. Vyklizení staveniště 8.5.1. Zhotovitel je povinen odstranit zařízení staveniště a vyklidit Staveniště nejpozději do 15 dnů ode dne Předání a převzetí díla, pokud se strany nedohodnou jinak. 8.5.2. Nevyklidí-li Zhotovitel Staveniště ve sjednaném termínu, je Objednatel oprávněn zabezpečit vyklizení Staveniště třetí osobou a náklady s tím spojené uhradí Objednateli Zhotovitel. 9. STAVEBNÍ DENÍK 9.1. Povinnost vést stavební deník 9.1.1. Zhotovitel je povinen vést ode dne předání a převzetí staveniště o pracích, které provádí, stavební deník, a to v rozsahu daném příslušným právním přepisem (vyhláška č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb, ve znění pozdějších předpisů). 9.1.2. Stavební deník musí být v pracovní dny od 8.00 do 17.00 hod. přístupný oprávněným osobám Objednatele, případně jiným osobám oprávněným do Stavebního deníku zapisovat. 9.1.3. Zápisy do stavebního deníku se provádí v originále a dvou kopiích. Originály zápisů je Zhotovitel povinen předat Objednateli nejméně 1x měsíčně, pokud se strany nedohodnou jinak. 9.1.4. První kopii obdrží osoba vykonávající funkci Technického dozoru objednatele a druhou kopii obdrží Zhotovitel. 9.1.5. Povinnost vést Stavební deník končí nabytím právní moci kolaudačního rozhodnutí či jiného dokladu o užívání stavby. V případě výskytu vad nebo jiných podmínek kolaudačního rozhodnutí/rozhodnutí o užívání stavby, končí povinnost vést stavební deník až dnem jejich úplného odstranění nebo splnění. 9.1.6. Povinnost archivovat Stavební deník po dobu nejméně 10 let ode dne nabytí právní moci kolaudačního rozhodnutí/rozhodnutí o užívání stavby má Objednatel. 9.2. Obsah stavebního deníku 9.2.1. Ve Stavebním deníku musí být uvedeny základní údaje: - název, sídlo, IČ (příp. DIČ) Zhotovitele včetně jmenného seznamu osob oprávněných za Zhotovitele provádět zápisy do Stavebního deníku s uvedením jejich kontaktů a podpisového vzoru, - název, sídlo, IČ (příp. DIČ) Objednatele včetně jmenného seznamu osob oprávněných za Objednatele provádět zápisy do Stavebního deníku s uvedením jejich kontaktů a podpisového vzoru, - název, sídlo, IČ (příp. DIČ) zpracovatele Projektové dokumentace, - seznam dokumentace stavby včetně veškerých změn a doplňků, - seznam dokladů a úředních opatření týkajících se stavby 9.2.2. Do Stavebního deníku zapisuje Zhotovitel veškeré skutečnosti rozhodné pro provádění díla. Zejména je povinen zapisovat údaje o - stavu staveniště, počasí, počtu pracovníků a nasazení strojů a dopravních prostředků, - časovém postupu prací, - kontrole jakosti provedených prací, - opatřeních učiněných v souladu s předpisy bezpečnosti a ochrany zdraví, - opatřeních učiněných v souladu s předpisy požární ochrany a ochrany životního prostředí, - událostech nebo překážkách majících vliv na provádění díla. 9.2.3. Všechny listy Stavebního deníku musí být očíslovány. 9.2.4. Ve Stavebním deníku nesmí být vynechána volná místa. 9.2.5. V případě neočekávaných událostí nebo okolností majících zvláštní význam pro další postup stavby pořizuje Zhotovitel i příslušnou fotodokumentaci, která se stane součástí Stavebního deníku. 9.2.6. Osoby oprávněné k zápisům ve stavebním deníku. Do Stavebního deníku jsou oprávněni zapisovat, jakož i nahlížet nebo pořizovat výpisy - oprávnění zástupci Objednatele, - oprávnění zástupci Zhotovitele, - osoba pověřená výkonem Technického dozoru, - osoba pověřená výkonem Autorského dozoru, - zástupci orgánů státního stavebního dohledu, - zástupci orgánů státní památkové péče. 9.2.7. Zápisy do Stavebního deníku musí být prováděny čitelně a musí být vždy podepsány osobou, která příslušný zápis učinila. 9.3. Způsob vedení a zápisu do Stavebního deníku. 9.3.1. Zápisy do Stavebního deníku provádí Zhotovitel formou denních záznamů. Veškeré okolnosti rozhodné pro plnění díla musí být učiněny Zhotovitelem v ten den, kdy nastaly. 9.3.2. Objednatel nebo jím pověřená osoba vykonávající funkci Technického dozoru je povinen se vyjadřovat k zápisům ve Stavebním deníku učiněných Zhotovitelem nejpozději do pěti pracovních dnů ode dne vzniku zápisu, jinak se má za to, že s uvedeným zápisem souhlasí. 9.3.3. Nesouhlasí-li Zhotovitel se zápisem, který učinil do Stavebního deníku Objednatel nebo jím pověřená osoba vykonávající funkci Technického dozoru, případně osoba vykonávající funkci Autorského dozoru, musí k tomuto zápisu připojit svoje stanovisko nejpozději do pěti pracovních dnů, jinak se má za to, že se zápisem souhlasí. 9.4. Závaznost ujednání ve stavebním deníku 9.4.1. Zápisy ve Stavebním deníku se nepovažují za změnu smlouvy, ale slouží jako podklad pro vypracování příslušných dodatků a změn smlouvy. 9.5. Kontrolní dny 9.5.1. Pro účely kontroly průběhu provádění díla organizuje Objednatel Kontrolní dny v termínech nezbytných pro řádné provádění kontroly, zpravidla jedenkrát za dva týdny. Mimo kontrolní dny se budou na stavbě konat pravidelné pracovní porady v termínech dle Smlouvy. 9.5.2. Kontrolních dnů jsou povinni se zúčastnit zástupci Objednatele včetně osob vykonávajících funkci Technického dozoru a zástupci Zhotovitele. 9.5.3. Vedením Kontrolních dnů je pověřen Objednatel popřípadě jím určená osoba (Technický dozor Objednatele). 9.5.4. Obsahem Kontrolního dne je zejména zpráva Zhotovitele o postupu prací, kontrola časového a finančního plnění provádění prací, připomínky a podněty osob vykonávajících funkci Technického a Autorského dozoru a stanovení případných nápravných opatření a úkolů. 9.5.5. Technický dozor Objednatele pořizuje z Kontrolního dne zápis o jednání, který písemně předá všem zúčastněným. 9.5.6. Zhotovitel zapisuje datum konání Kontrolního dne a jeho závěry do Stavebního deníku. 10. TECHNICKÝ DOZOR OBJEDNATELE Technický dozor objednatele zastupuje objednatele v tomto rozsahu: * provádí kontrolu realizace stavebních prací po stránce kvalitativní a kvantitativní. * projednává a odsouhlasuje vícepráce i méněpráce . * odsouhlasuje soupis provedených prací předložených objednatelem, jako podklad fakturace. * provádí kontrolu prací, které budou v dalším průběhu zakryty. Technický dozor nesmí provádět dodavatel ani osoba s ním propojená. 11. PROVÁDĚNÍ DÍLA A BEZPEČNOST PRÁCE 11.1. Pokyny Objednatele 11.1.1. Při provádění díla posupuje Zhotovitel samostatně. Zhotovitel se však zavazuje respektovat veškeré pokyny Objednatele, týkající se realizace předmětného díla a upozorňující na možné porušování smluvních povinností Zhotovitele. 11.1.2. Zhotovitel je povinen upozornit Objednatele bez zbytečného odkladu na nevhodnou povahu věcí převzatých od Objednatele nebo pokynů daných mu Objednatelem k provedení díla, jestliže Zhotovitel mohl tuto nevhodnost zjistit při vynaložení odborné péče. 11.2. Použité materiály a výrobky 11.2.1. Věci, které jsou potřebné k provedení díla je povinen opatřit Zhotovitel, pokud v této smlouvě není výslovně uvedeno, že je opatří Objednatel. 11.2.2. Zhotovitel zavazuje a ručí za to, že při realizaci díla nepoužije žádný materiál, o kterém je v době jeho užití známo, že je škodlivý. Pokud tak Zhotovitel učiní je povinen okamžitě nápravu a veškeré náklady s tím spojené nese Zhotovitel. Stejně tak se Zhotovitel zavazuje, že k realizaci díla nepoužije materiály, které nemají požadovanou certifikaci, je-li pro jejich použití nezbytná podle příslušných předpisů. 11.2.3. Zhotovitel doloží na vyzvání objednatele, nejpozději však v Termínu předání a převzetí díla soubor certifikátů rozhodujících materiálů užitých k vybudování díla. 11.3. Dodržování bezpečnost a hygieny práce 11.3.1. Zhotovitel je povinen zajistit při provádění díla dodržení veškerých bezpečnostních opatření a hygienických opatření a opatření vedoucích k požární ochraně prováděného díla, a to v rozsahu a způsobem stanoveným příslušnými předpisy. 11.3.2. Zhotovitel je povinen provést pro všechny své zaměstnance pracující na díle vstupní školení o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a o požární ochraně. Zhotovitel je rovněž povinen průběžně znalosti svých zaměstnanců o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a o požární ochraně obnovovat a kontrolovat. 11.3.3. Zhotovitel je povinen zabezpečit provedení vstupního školení o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a o požární ochraně i u svých podzhotovitelů. 11.3.4. Zhotovitel v plné míře zodpovídá za bezpečnost a ochranu zdraví všech osob, které se s jeho vědomím zdržují na Staveništi a je povinen zabezpečit jejich vybavení ochrannými pracovními pomůckami. 11.3.5. Zhotovitel je povinen provádět v průběhu provádění díla vlastní dozor a soustavnou kontrolu nad bezpečností práce a požární ochranou na Staveništi. 11.3.6. Zhotovitel je povinen zabezpečit i veškerá bezpečností opatření na ochranu osob a majetku mimo prostor Staveniště, jsou-li dotčeny prováděním prací na díle (zejména veřejná prostranství nebo komunikace ponechaná v užívání veřejnosti jako např. podchody pod lešením). 11.3.7. Dojde-li k jakémukoliv úrazu při provádění díla nebo při činnostech souvisejících s prováděním díla je Zhotovitel povinen zabezpečit vyšetření úrazu a sepsání příslušného záznamu. Objednatel poskytne Zhotoviteli nezbytnou součinnost. 11.4. Dodržování zásad ochrany životního prostředí 11.4.1. Zhotovitel je povinen vést evidenci o všech druzích odpadů vzniklých z jeho činnosti a vést evidenci o způsobu jejich zneškodňování. 11.5. Kontrola provádění prací 11.5.1. Objednatel je oprávněn kontrolovat provádění díla. Zjistí-li Objednatel, že Zhotovitel provádí dílo v rozporu se svými povinnostmi, je Objednatel oprávněn dožadovat se toho, aby Zhotovitel odstranil vady vzniklé vadným prováděním a dílo prováděl řádným způsobem. Jestliže Zhotovitel tak neučiní ani v přiměřené lhůtě mu k tomu poskytnuté a postup Zhotovitele by vedl nepochybně k podstatnému porušení smlouvy, je Objednatel oprávněn odstoupit od Smlouvy. 11.5.2. Zhotovitel je povinen vyzvat Objednatele ke kontrole a prověření prací, které v dalším postupu budou zakryty nebo se stanou nepřístupnými (postačí zápis ve stavebním deníku). Zhotovitel je povinen vyzvat Objednatele nejméně tři pracovní dny před termínem, v němž budou předmětné práce zakryty. 11.5.3. Pokud se Objednatel ke kontrole přes včasné písemné vyzvání nedostaví, je Zhotovitel oprávněn předmětné práce zakrýt. Bude-li v tomto případě Objednatel dodatečně požadovat jejich odkrytí, je Zhotovitel povinen toto odkrytí provést na náklady Objednatele. Pokud se však zjistí, že práce nebyly řádně provedeny, nese veškeré náklady spojené s odkrytím prací, opravou chybného stavu a následným zakrytím Zhotovitel. 11.6. Kvalifikace pracovníků zhotovitele 11.6.1. Veškeré odborné práce musí vykonávat pracovníci Zhotovitele nebo jeho subdodavatelů mající příslušnou kvalifikaci. Doklad o kvalifikaci pracovníků je Zhotovitel na požádání Objednatele povinen doložit. 11.7. Odpovědnost Zhotovitele za škodu a povinnost nahradit škodu 11.7.1. Pokud činností Zhotovitele dojde ke způsobení škody Objednateli nebo třetím osobám z titulu opomenutí, nedbalosti nebo neplněním podmínek vyplývajících ze zákona, technických nebo jiných norem nebo vyplývajících z této smlouvy je Zhotovitel povinen bez zbytečného odkladu tuto škodu odstranit a není-li to možné, tak finančně uhradit. Veškeré náklady s tím spojené nese Zhotovitel. 11.7.2. Zhotovitel odpovídá i za škodu způsobenou činností těch, kteří pro něj dílo provádějí. 11.7.3. Zhotovitel odpovídá za škodu způsobenou okolnostmi, které mají původ v povaze strojů, přístrojů nebo jiných věcí, které zhotovitel použil nebo hodlal použít při provádění díla. 12. SUBDODAVATELÉ 12.1 Zhotovitel je oprávněn pověřit provedením částí díla pouze subdodavatele, jejichž seznam předložil v rámci své nabídky na veřejnou zakázku, a to pouze za dodržení podmínek stanovených touto smlouvou. Za subdodávku je pro tento účel považováno provedení části zakázky jiným dodavatelem. 12.2 Změna subdodavatele Změnit subdodavatele, pomocí kterého zhotovitel prokazoval v zadávacím řízení splnění kvalifikace, je možné jen ve výjimečných případech se souhlasem objednatele. Nový subdodavatel musí splňovat kvalifikaci minimálně v rozsahu, v jakém byla prokázána v zadávacím řízení. Zhotovitel přitom odpovídá objednateli, jako by tuto část díla prováděl sám. 13. KONTROLY, ZKOUŠKY A REVIZE 13.1. Kontrolní a zkušební plán stavby 13.1.1. Zhotovitel je povinen před zahájením prací předložit objednateli nebo Technickému dozoru objednatele kontrolní a zkušební plán. 13.1.2. Objednatel je oprávněn kontrolovat dodržování a plnění postupů podle kontrolního a zkušebního plánu a v případě odchylky postupu zadavatele od tohoto dokumentu požadovat okamžitou nápravu a v případě vážného porušení povinností zhotovitele v proti kontrolnímu a zkušebnímu plánu pozastavit provádění prací. 14. PŘEDÁNÍ A PŘEVZETÍ DÍLA 14.1. Organizace předání díla 14.1.1. Zhotovitel je povinen písemně oznámit Objednateli nejpozději 10 dnů předem, kdy bude dílo připraveno k předání a převzetí. Objednatel je pak povinen nejpozději do tří dnů od termínu stanoveného zhotovitelem zahájit přejímací řízení a řádně v něm pokračovat. 14.1.2. Na prvním jednání obě strany dohodnou organizační záležitosti předávacího a přejímacího řízení. 14.1.3. Místem předání a převzetí díla je místo, kde se dílo provádělo. 14.1.4. Objednatel je povinen k předání a převzetí díla přizvat osoby vykonávající funkci Technického a Autorského dozoru. 14.1.5. Objednatel je oprávněn přizvat k předání a převzetí díla i jiné osoby, jejichž účast pokládá za nezbytnou (např. budoucího uživatele díla) 14.1.6. Objednatel není povinen převzít dílo, které vykazuje vady či nedodělky, bránící v užívání díla. 14.2. Protokol o předání a převzetí díla 14.2.1. O průběhu předávacího a přejímacího řízení pořídí Objednatel zápis (protokol). 14.2.2. Povinným obsahem protokolu jsou: - údaje o Zhotoviteli a Objednateli, - popis díla, které je předmětem předání a převzetí, - dohoda o způsobu a termínu vyklizení staveniště, - termín, od kterého počíná běžet záruční lhůta, - prohlášení Objednatele, zda dílo přejímá nebo nepřejímá 14.2.3. Obsahuje-li dílo, které je předmětem předání a převzetí Vady nebo Nedodělky, musí protokol obsahovat i: - soupis zjištěných Vad a Nedodělků, - dohodu o způsobu a termínech jejich odstranění, popřípadě o jiném způsobu narovnání, - dohodu o zpřístupnění díla nebo jeho částí Zhotoviteli za účelem odstranění Vad nebo Nedodělků. 14.2.4. V případě, že objednatel odmítá dílo převzít, uvede v protokolu o předání a převzetí díla i důvody, pro které odmítá dílo převzít. 14.3. Vady a nedodělky 14.3.1. Nedojde-li mezi oběma stranami k dohodě o termínu odstranění Vad a Nedodělků, pak platí, že Vady a Nedodělky musí být odstraněny nejpozději do 15 pracovních dnů ode dne předání a převzetí díla. 14.3.2. Zhotovitel je povinen ve stanovené lhůtě odstranit Vady nebo Nedodělky. 14.4. Doklady nezbytné k předání a převzetí díla 14.4.1. Zhotovitel je povinen připravit a doložit u předávacího a přejímacího řízení zejména tyto doklady: - Osvědčení o provedených zkouškách použitých materiálů a dodávek (1x originál + 1x kopie), - zápisy a výsledky o prověření prací a konstrukcí zakrytých v průběhu prací (1 x originál + 1x kopie) - Stavební deník (případně deníky) a deník(y) víceprací (1x originál) - telefonní čísla a kontaktní místa a osoby, na které je možno nahlásit reklamované vady (1x originál), - Geodetické zaměření skutečného provedení stavby a geodetické zaměření díla pro vklad do katastru nemovitostí – pokud je třeba, a další, pro provádění stavby nutné, zeměměřičské činnosti, specifikované v § 13 odst. 4 prováděcí vyhlášky ČÚZK č. 31/1995 Sb., v platném znění, to vše pod vedením oprávněného zeměměřičského inženýra podle zákona č. 200/1994 Sb. - Vypracování projektové dokumentace skutečného provedení stavby. Vypracování dokumentace skutečného provedení díla vypracuje dodavatel jako součást dodávky stavby. Dokumentace skutečného provedení stavby bude předána zadavateli ve dvou vyhotoveních v grafické (tištěné) podobě a dvakrát v digitální podobě na nosiči CD ROM. - Nedoloží-li Zhotovitel požadované doklady, nepovažuje se dílo za dokončené a schopné předání. 14.5. Předávání a přejímání díla po částech 14.5.1. Umožňuje-li to povaha díla, lze dílo předávat i po částech, které samy o sobě jsou schopné užívání a jejich užívání nebrání dokončení zbývajících částí díla. 14.5.2. Pro předávání díla po částech platí pro každou samostatně předávanou a přejímanou část díla všechna ustanovení obdobně. 15. ZÁRUKA ZA JAKOST DÍLA 15.1. Odpovědnost za vady díla 15.1.1. Zhotovitel odpovídá za vady, jež má dílo v době jeho předání a dále odpovídá za vady díla zjištěné v záruční době. 15.1.2. Zhotovitel neodpovídá za vady díla, jestliže tyto vady byly způsobeny použitím věcí předaných mu k zpracování objednatelem v případě, že zhotovitel ani při vynaložení odborné péče vhodnost těchto věcí nemohl zjistit nebo na ně upozornil a objednatel na jejich použití trval. Zhotovitel rovněž neodpovídá za vady způsobené dodržením nevhodných pokynů daných mu objednatelem, jestliže Zhotovitel na nevhodnost těchto pokynů písemně upozornil a Objednatel na jejich dodržení trval nebo jestli Zhotovitel tuto nevhodnost ani při vynaložení odborné péče nemohl zjistit. 15.2. Délka záruční doby 15.2.1. Délka komplexní záruky na stavbu (na všechny části stavby včetně technických zařízení a ostatních výrobků a dodávek) je stanovena v délce trvání 36 měsíců. 15.3. Způsob uplatnění reklamace 15.3.1. Objednatel je povinen vady písemně reklamovat u zhotovitele bez zbytečného odkladu po jejich zjištění. Oznámení (reklamaci) odešle na adresu zhotovitele uvedenou v oddíle Smluvní strany. V reklamaci musí být vady popsány nebo uvedeno jak se projevují. Dále v reklamaci objednatel uvede, jakým způsobem požaduje sjednat nápravu. Objednatel je oprávněn požadovat: a) odstranění vady dodáním náhradního plnění (u vad materiálů, zařizovacích předmětů, svítidel apod.), b) odstranění vady opravou, je-li vada opravitelná. 15.3.2. Právo Objednatele vyplývající ze záruky zaniká, pokud Objednatel neoznámí vady díla: a) bez zbytečného odkladu poté, kdy je zjistí, b) bez zbytečného odkladu poté, kdy je mohl zjistit při vynaložení odborné péče při prohlídce při předání a převzetí díla, c) bez zbytečného odkladu poté, kdy mohly být zjištěny později při vynaložení odborné péče nejpozději však do konce záruční doby. 15.3.3. Reklamaci lze uplatnit nejpozději do posledního dne záruční lhůty. 15.4. Podmínky odstranění reklamovaných vad 15.4.1. Zhotovitel je povinen nejpozději do 5 pracovních dnů po obdržení reklamace písemně oznámit Objednateli zda reklamaci uznává či neuznává. Pokud tak neučiní, má se za to, že reklamaci Objednatele uznává. Vždy však musí písemně sdělit, v jakém termínu nastoupí k odstranění vad(y). Tento termín nesmí být delší než 10 pracovních dnů ode dne obdržení reklamace. Nestanoví-li Zhotovitel kratší termín, pak platí lhůta 10 pracovních dnů ode dne obdržení reklamace. Současně Zhotovitel písemně navrhne, do kterého termínu vadu(y) odstraní. 15.4.2. Nenastoupí-li Zhotovitel k odstranění reklamované vady ani do 20-ti dnů po obdržení reklamace Objednatele je Objednatel oprávněn pověřit odstraněním vady jinou odbornou právnickou nebo fyzickou osobu. Veškeré takto vzniklé náklady uhradí Objednateli Zhotovitel. 15.4.3. Jestliže Objednatel v reklamaci výslovně uvede, že se jedná o havárii, je Zhotovitel povinen nastoupit a zahájit odstraňování vady (havárie) nejpozději do 48 hod po obdržení reklamace (oznámení). 15.4.4. Objednatel je povinen umožnit pracovníkům Zhotovitele přístup do prostor nezbytných pro odstranění vady. Pokud tak neučiní, není Zhotovitel v prodlení s termínem nastoupení na odstranění vady ani s termínem pro odstranění vady 15.5. Lhůty pro odstranění reklamovaných vad 15.5.1. Lhůtu pro odstranění reklamovaných vad sjednají obě smluvní strany podle povahy a rozsahu reklamované vady. Nedojde-li mezi oběma stranami k dohodě o termínu odstranění reklamované vady, plat, že drobné vady budou odstraněny do 10 pracovních dnů a ostatní do 15 pracovních dnů. 15.5.2. Lhůtu pro odstranění reklamovaných vad označených Objednatelem jako havárie sjednají obě smluvní strany podle povahy a rozsahu reklamované vady. Nedojde-li mezi oběma stranami k dohodě o termínu odstranění reklamované vady (havárie) platí, že havárie musí být odstraněna nejpozději do 3 dnů ode dne uplatnění reklamace Objednatelem. 15.5.3. O odstranění reklamované vady sepíše Zhotovitel protokol, ve kterém Objednatel potvrdí odstranění vady nebo uvede důvody, pro které odmítá opravu převzít. 15.6. Pro zajištění záruční lhůty bude vystavena bankovní záruka dle čl. 5 této smlouvy 16. VLASTNICTVÍ DÍLA A NEBEZPEČÍ ŠKODY NA DÍLE 16.1. Vlastnictví díla 16.1.1. Vlastníkem zhotovovaného díla je od počátku Objednatel. 16.2. Nebezpečí škody na díle 16.2.1. Nebezpečí škody ve smyslu § 2613 odstavec 2 občanského zákoníku nese od počátku Zhotovitel, a to až do doby řádného předání a převzetí díla mezi Zhotovitelem a Objednatelem. 17. POJIŠTĚNÍ DÍLA 17.1. Pojištění zhotovitele 17.1.1. Zhotovitel je povinen být pojištěn za škody způsobené jeho činností třetí osobě včetně možných škod pracovníků zhotovitele, a to minimálně ve výši 5 mil. Kč. Náklady na pojištění nese Zhotovitel a má je zahrnuty ve sjednané ceně. 17.2. Pojištění díla a jiná pojištění 17.2.1. Zhotovitel je povinen před zahájením prací pojistit dílo proti všem možným rizikům, zejména proti živlům a krádeži, a to až do celkové hodnoty díla. 17.2.2. Doklady o pojištění a jeho platnosti v průběhu plnění Smlouvy je Zhotovitel povinen na požádání předložit Objednateli. 17.2.3. Zhotovitel je povinen dále povinen zabezpečit * Pojištění osob proti úrazu * Pojištění subdodavatelů v rozsahu jejich dodávky 17.3. Povinnosti obou stran při vzniku pojistné události 17.3.1. Při vzniku pojistné události zabezpečuje veškeré úkony vůči pojistiteli Zhotovitel. 17.3.2. Objednatel je povinen poskytnout v souvislosti s pojistnou událostí Zhotoviteli veškerou součinnost, která je v jeho možnostech. 18. VYŠŠÍ MOC 18.1. Definice vyšší moci 18.1.1. Za vyšší moc se považují okolnosti mající vliv na dílo, které nejsou závislé na smluvních stranách a které smluvní strany nemohou ovlivnit. Jedná se např. o válku, mobilizaci, povstání, živelné pohromy apod. 18.2. Práva a povinnosti při vzniku vyšší moci 18.2.1. Pokud se provedení předmětu díla za sjednaných podmínek stane nemožným v důsledku vzniku vyšší moci, strana, která se bude chtít na vyšší moc odvolat, požádá druhou stranu o úpravu smlouvy ve vztahu k předmětu, ceně a době plnění. Pokud nedojde k dohodě, má strana, která se důvodně odvolala na vyšší moc, právo odstoupit od smlouvy. Účinnost odstoupení nastává v tomto případě dnem doručení oznámení. 19. ZMĚNA SMLOUVY 19.1. Forma změny smlouvy 19.1.1. Jakákoliv změna smlouvy musí mít písemnou formu a musí být podepsána osobami oprávněnými za Objednatele a Zhotovitele jednat a podepisovat nebo osobami jimi zmocněnými. 19.1.2. Změny smlouvy se sjednávají jako dodatek ke smlouvě s číselným označením podle pořadového čísla příslušné změny smlouvy. 19.1.3. Zápisy ve Stavebním deníku se nepovažují za změnu smlouvy, ale slouží jako podklad pro vypracování příslušných dodatků ke smlouvě. 19.1.4. Předloží-li některá ze smluvních stran návrh na změnu formou písemného dodatku ke smlouvě, je druhá smluvní strana povinna se k návrhu vyjádřit nejpozději do patnácti dnů ode dne následujícího po doručení návrhu dodatku. 19.1.5. Změna smlouvy nesmí být provedena, pokud by tím došlo ke změně podmínek ovlivňujícím provedený výběr zhotovitele zakázky. 19.2. Převod práv a povinností ze smlouvy 19.2.1. Zhotovitel je oprávněn převést svoje práva a povinnosti z této smlouvy vyplývající na jinou osobu pouze s písemným souhlasem Objednatele. 19.2.2. Objednatel je oprávněn převést svoje práva a povinnosti z této smlouvy vyplývající na jinou osobu pouze s písemným souhlasem Zhotovitele. 20. ODSTOUPENÍ OD SMLOUVY 20.1. Důvody opravňující k odstoupení od smlouvy 20.1.1. Nastanou-li u některé ze stran skutečnosti bránící řádnému plnění této smlouvy je povinna to ihned bez zbytečného odkladu oznámit druhé straně a vyvolat jednání zástupců oprávněných k popisu smlouvy. 20.2. Objednatel si vyhrazuje právo odstoupit od smlouvy kdykoli v průběhu realizace díla v případě vzniku nepředpokládaných problémů při zajištění financování díla bez jakékoli náhrady dodavateli za ještě neprovedené práce. 20.3. Důvodem k odstoupení od smlouvy ze strany Objednatele je neposkytnutí dotace z prostředků OPŽP. V takovém případě je objednatel oprávněn odstoupit od smlouvy bez jakékoli náhrady za ještě zhotovitelem neprovedené práce. 20.4. Způsob odstoupení od smlouvy 20.4.1. Chce-li některá ze stran od smlouvy odstoupit na základě ujednání ze smlouvy vyplývajících je povinna svoje odstoupení písemně oznámit druhé straně s uvedením termínu, ke kterému od smlouvy odstupuje. V odstoupení musí být dále uveden důvod, pro který strana od smlouvy odstupuje a přesná citace toho bodu smlouvy, který ji k takovému kroku opravňuje. Bez těchto náležitostí je odstoupení neplatné. 20.4.2. Nesouhlasí-li jedna ze stran s důvodem odstoupení druhé strany nebo popírá-li jeho existenci je povinna to písemně oznámit nejpozději do deseti dnů po obdržení oznámení o odstoupení. Pokud tak neučiní, má se za to, že s důvodem odstoupení souhlasí. 20.5. Den účinnosti odstoupení 20.5.1. Odstoupení od smlouvy nastává dnem následujícím po dni, ve kterém bylo písemné oznámení o odstoupení od smlouvy doručeno druhé straně, pokud druhá strana nepopře ve stanovené lhůtě důvod odstoupení. V opačném případě je dnem účinnosti odstoupení od smlouvy den, na kterém se strany dohodnou nebo den který vyplyne z rozhodnutí příslušného orgánu. 20.6. Důsledky odstoupení od smlouvy 20.6.1. Odstoupí-li některá ze stran od této smlouvy na základě ujednání z této smlouvy vyplývajících, pak povinnosti obou stran jsou následující: a) Zhotovitel provede soupis všech provedených prací oceněný dle způsobu, kterým je stanovena cena díla. b) Soupis všech provedených prací oceněný dle způsobu, kterým je stanovena cena díla odsouhlasí zástupce Objednatele (Technický dozor). c) Na základě Objednatelem odsouhlaseného soupisu provedených prací Zhotovitel vystaví „dílčí konečnou fakturu“ s vyúčtováním předchozích plateb a případných pokut. d) Zhotovitel odveze veškerý svůj nezabudovaný materiál, pokud se strany nedohodnou jinak. e) Zhotovitel vyzve objednatele k „dílčímu předání díla“ a Objednatel je povinen do pěti pracovních dnů od obdržení vyzvání zahájit „dílčí přejímací řízení“. f) Po dílčím předání provedených prací sjednají obě strany písemné zrušení smlouvy 21. ARCHIVACE DOKUMENTACE, KONTROLA A AUDIT Zhotovitel je povinen po dobu 10 let ode dne uzavření této Smlouvy: * řádně uchovat veškerou dokumentaci k projektu, originál Smlouvy o dílo, včetně jejich případných dodatků a její přílohy, veškeré originály účetních dokladů a originály projektové dokumentace a dalších dokumentů souvisejících s realizací projektu. Doklady budou uchovány způsobem uvedeným v zákoně č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů. * umožnit poskytovateli dotace nebo jím pověřeným osobám provedení kontroly účetní (daňové) evidence, použití veřejných finančních prostředků a fyzické realizace díla, zejména ve smyslu zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole, ve znění pozdějších předpisů, mj. umožnit vstup do svých objektů a na své pozemky nebo objekty a pozemky, které využívá ke své činnosti. Tímto ujednáním nejsou dotčena ani omezena práva ostatních kontrolních orgánů státní správy a samosprávy ČR a orgánů EU (např. NKÚ, Evropská komise, OLAF, Ministerstvo financí, Evropský účetní dvůr, Auditní orgán, Územní finanční orgán, Platební a certifikační orgán, popřípadě jimi určených zmocněnců a dalších kontrolních orgánů dle předpisů ČR a ES), * Zhotovitel souhlasí s poskytnutím součinnosti při kontrole ve smyslu ustanovení § 2 písm. e) zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole, ve znění pozdějších předpisů, a to z toho důvodu, že jsou hrazeny z veřejných výdajů nebo veřejné finanční podpory 22. ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ 22.1. Tato smlouva je sepsána na základě dohody smluvních stran o celém jejím obsahu a lze ji měnit či doplňovat pouze formou písemných dodatků s podpisy oprávněných osob obou smluvních stran. 22.2. V otázkách výslovně touto smlouvou neupravených se její účastníci řídí příslušnými ustanoveními občanského zákoníku. 22.3. Tato smlouva se vystavuje v 4 vyhotoveních, z nichž Objednatel obdrží 2 vzájemně potvrzené stejnopisy a Zhotovitel 2 vzájemně potvrzené stejnopisy. 22.4. Smlouva nabývá platnosti a účinnosti dnem jejího podpisu oprávněnými zástupci obou stran. 22.5. Přílohou této smlouvy jsou: - Nabídkový rozpočet (oceněný výkaz výměr) - Podrobný časový harmonogram postupu prací s finančním vyjádřením objemu prováděných prací v měsíčním členění – po jeho odsouhlasení Objednatelem dle čl. 1 této smlouvy - Projektová dokumentace stavby pro zadání stavby „Výměna oken a VZT tělocvična Gymnázium Postupická P4“ zpracovaná společností BLACKBACK s.r.o., IČO: 24763071, Podkovářská 800/6, Praha 9, 190 00 (jedná se o samostatný svazek) - Seznam všech subdodavatelů s objemem prací více než 10 % ze smluvní ceny díla s přesnou specifikací prací, které budou prováděny subdodavatelsky V Praze dne: Za objednatele Za zhotovitele ……………………………………… ……………………………………… Mgr. Josef Tomek, ředitel Ing. Pavel Petrů, jednatel SOD -6-